Stres w pracy? Dotyka to każdego

Aż 98% Polaków odczuwa stres, a ponad 30% wiąże go z pracą lub szkołą. Długotrwały stres ma negatywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne, dlatego warto znać techniki radzenia sobie ze stresem. Pierwszym krokiem jest skuteczne oddzielenie życia zawodowego od czasu wolnego.

Gdzie stres w pracy jest największy? Wyniki badania stresu w Polsce i w Europie

Niezależnie od tego, czy szukasz zatrudnienia w dużym, czy w małym mieście, musisz liczyć się z tym, że doświadczysz stresu w pracy. Nie uprzedzą cię o tym wyniki wyszukiwania fraz „praca Poznań” czy „oferty pracy w Warszawie”, ale większość pracowników dużych miast odczuwa stres w związku z pracą, mimo że właśnie w tych miejscach najłatwiej znaleźć zatrudnienie i zmienić pracę.

W badaniu przeprowadzonym przez Instytut GfK w 2016 roku 98% respondentów deklarowało, że odczuwa stres. Spośród badanych 30% odczuwa stres najczęściej w pracy lub w szkole. Wyniki ankiety pokazują, że zjawisko to częściej dotyka mężczyzn niż kobiety. Osoby odczuwające stres w pracy deklarują, że stresują się przynajmniej raz w tygodniu.

Skutki zdrowotne przewlekłego stresu w pracy

Stres może być motorem do działania i rozwoju, jednak odczuwany długotrwale negatywnie wpływa na ludzki organizm. Osoby odczuwające stres w pracy co najmniej raz w tygodniu lub częściej (codziennie):

  • odczuwają bóle mięśni karku, barków, okolicy krzyżowo-lędźwiowej kręgosłupa,
  • mają problemy z układem trawienia, są zagrożone chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy,
  • mają skłonność do nerwicy i depresji,
  • mogą częściej przechodzić infekcje,
  • są narażone na nadciśnienie tętnicze,
  • są narażone na nałogowe stosowanie używek.

Stres negatywnie wpływa też na wydajność pracy. Sprzyja pomyłkom, spadkowi motywacji, zainteresowania, absencji w pracy, może powodować tzw. wypalenie zawodowe.

Metody radzenia sobie ze stresem w pracy

Najważniejszym, pierwszym krokiem w redukcji stresu w pracy jest definitywne oddzielenie pracy od życia prywatnego. Czas wolny dla siebie i najbliższych powinien być czasem odpoczynku, w którym nie należy myśleć o pracy.

Drugą metodą jest aktywność fizyczna. Wysiłek pomaga się odstresować i dodatkowo poprawia kondycję i samopoczucie. Warto jego intensywność dostosować do swoich możliwości. Najlepsze efekty daje sport uprawiany na świeżym powietrzu, np. spacery, bieganie, jazda rowerem czy gry zespołowe.

Stres związany z nadmiarem obowiązków można zredukować dzięki efektywnemu planowaniu pracy. Najlepiej nie odkładać zadań na później, tylko ustalić ich priorytet i zrealizować stopniowo jedno po drugim.

Dodaj komentarz

+ 87 = 88